NÄR U.S.A. FOKUSERAS PÅ UKRAINA, SVÄLTER JEMEN
Biden lovade att sluta stödja det Saudi-ledda kriget. Ett år senare är Jemens humanitära kris av många synpunkter värre än när Trump var president.
DAWLAT ÄR 14 men har ansiktet som en gammal kvinna. Hennes höftben sticker ut som trädgrenar. Under de senaste tre åren har Dawlats mamma provat alla kliniker i Jemens centrala Dhamar-provins för att behandla sin dotters allvarliga akuta undernäring. Till och med den lokala häxdoktorn gav upp när han såg Dawlats mamma, Fakiha Naji, bära den slösande flickan i famnen. Han sa åt Naji att ta tillbaka henne när Dawlats svullna ben återhämtade sig så att han kunde prova sin magi på hennes skelettkropp.
I höstas fick Dawlat svåra kräkningar och diarré. Till slut, vid midnatt den 1 december, förde Naji henne till Al-Sabeens sjukhus i Sanaa. På undernäringsavdelningen kröp den lilla flickan ihop på höger sida med böjda knän när sjuksköterskor kopplade fast henne på en IV som gav en rehydreringslösning. I samma ögonblick som hon kom ur koman vred hon sig, grät och grymtade: ”Jag svälter.” Hon vägde 44 pund, lika mycket som en normal 5-åring.
Sedan 2015 har Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, med stöd av USA, fört ett obevekligt krig mot sin fattiga granne Jemen i ett försök att återinsätta den pro-saudiarabiska regeringen som störtats av ett folkligt uppror. Oroligheterna gav vika för ett väpnat uppror ledd av houthierna, som Riyadh anklagar för att vara en iransk proxygrupp. FN har beskrivit Jemen som världens största humanitära katastrof. World Food Programme uppskattar att hälften av alla landets barn under 5 år, cirka 2,3 miljoner barn, riskerar att drabbas av akut undernäring, med 400 000 riskerar att dö om de inte får behandling, enligt en talesperson för organisationen som frågade. inte att namnges eftersom även FN fruktar konsekvenserna av att kritisera Saudiarabien.
Sedan president Barack Obama har flera amerikanska administrationer gett Saudiarabien avgörande stöd för att upprätthålla kriget i Jemen. Joe Biden lovade att ändra på det. På kampanjspåret lovade han att stoppa konflikten och avsluta ”Donald Trumps ’blankocheck’ för Saudiarabiens kränkningar av mänskliga rättigheter hemma och utomlands.”
”Det här kriget måste ta slut,” sa Biden i sitt första tal som president. Han noterade att konflikten hade ”skapat en humanitär och strategisk katastrof” och lovade att stoppa allt amerikanskt stöd till ”offensiva operationer” i Jemen, inklusive relevant vapenförsäljning. Progressives välkomnade tillkännagivandet och den nya administrationen solade sig i skenet av positiv pressbevakning. Men drygt ett år senare är Jemens humanitära kris värre av många synpunkter än när Trump var president.
Lokala försäljare köper bensin och diesel på svarta marknaden den 18 januari 2021 i Sanaa, Jemen, där de flesta officiella bensinstationer nästan har slut på bränsle. Foto: Shuaib Almosawa
UNDER FÖRRA ÅRET skärpte Saudiarabien en förödande bränsleblockad som Riyadh länge har använt som krigstaktik. När Biden gick in i Vita huset stannade kommersiell bränsleimport till Jemen, utan att inget bränsle kom in i Jemens hamn i Hodeidah under 52 dagar från 28 januari till 21 mars 2021, enligt en rapport från FN:s kontor för samordning av humanitärt bistånd. Angelägenheter. ”Detta är en alarmerande utveckling, med tanke på att mer än hälften av Jemens kommersiella bränsleimport hade kommit genom Al Hodeidah under de senaste åren”, noterade rapporten, med hänvisning till hamnen, som administreras av den Houthi-dominerade regeringen och genom vilken 70 procent av Jemens import kommer in i landet. Byrån kallade avstängningen ”ett prejudikat som inte setts sedan konfliktens början 2015.”
Den 4 februari 2021 utsåg Biden Tim Lenderking till ett särskilt sändebud till Jemen. Kort därefter tog utrikesminister Antony Blinken bort houthierna från en terrorlista som hans föregångare, Mike Pompeo, hade utfärdat under sina sista dagar, som FN och många hjälporganisationer hade varnat skulle allvarligt påverka de cirka 24 miljoner jemeniter som bor i houthi. -hållet territorium. Biden-administrationen gjorde klart att upphävandet av beteckningen främst var för att ”lindra eller åtminstone inte förvärra lidandet för de jemenitiska civila som lever under Houthi-kontroll.”
MEST LÄSTA
Biden Administration utarbetar order om att åberopa lagen om försvarsproduktion för grön energilagringsteknik
Nausicaa Renner, Austin Ahlman
Med lokala Oregon-demokrater som stöder hans utmanare, börjar rep. Kurt Schrader kampanja mot sig själv
Austin Ahlman
RIP Madeleine Albright och hennes hemska, hemska karriär
Jon Schwarz
Det gick inte så. Vid ett fältbesök i Jemen i mars förra året slog World Food Programs verkställande direktör David Beasley larm och sa att de fruktansvärda effekterna av bränslebristen inkluderade omfattande strömavbrott på sjukhus. ”Och nu, för att lägga till allt elände, måste det oskyldiga folket i Jemen ta itu med en bränsleblockad”, sa han. ”Jemens folk förtjänar vår hjälp. Den blockaden måste hävas, som en humanitär handling. Annars kommer miljoner till att hamna i kris.”
Senare samma månad avvisade houthierna ett partiellt förslag till vapenvila från Saudiarabien och bad istället om ett fullständigt stopp för blockaden och flygkampanjen.
De mellanliggande månaderna gav ingen lättnad. Matpriserna steg i Houthi-kontrollerade områden, enligt Famine Early Warning Systems, ett matsäkerhets varningssystem skapat av U.S.A. Agency for International Development. Varuimport genom Houthi-hållna norra Jemen måste genomgå en lång, FN-administrerad inspektionsprocess känd som FN:s verifierings- och inspektionsmekanism för att kontrollera försändelser för eventuell vapensmuggling. Men även efter att UNVIM rensar mat- och bränsletransporter kontrollerar den saudisk ledda koalitionen om och när dessa varor kan nå Jemen. Sanaa-baserade Yemen Petroleum Company, som köper bränsle för både den privata sektorn och offentligt bruk, säger att det ådrar sig avgifter på 20 000 $ per dag för förseningar i avslut orsakade av den Saudi-ledda koalitionen, som de skickar vidare till konsumenterna.
År 2020 uppgick sådana avgifter till mer än 91 miljoner dollar, säger Essam al-Mutawakil, YPC-talesman. Förra året var avgifterna lägre, nästan 54 miljoner dollar, vilket signalerar en kraftig minskning av mängden bränsle som kommer in i landet, sa al-Mutawakil. ”Trump var en tydlig och tydlig fiende som trots allt skulle tillåta inträde av bränsleprodukter,” sa al-Mutawakil till The Intercept i en telefonintervju. ”Bidens administration ljuger och beror på ett reklamtrick.”
Lenderking svarade inte på The Intercepts begäran om att bli intervjuad för den här historien. En talesperson för utrikesdepartementet sa i december att USA hade tagit upp blockadfrågan med Jemens Saudi-stödda exilregering, och noterade ”framsteg” i bränsleimport som godkänts av den jemenitiska regeringen. Det var en ”ökning i bränsleimport genom södra hamnar, varav mycket hamnar i norra Jemen. Men det behövs mycket mer, säger talespersonen. Både utrikesdepartementet och Lenderking har hållit fast vid den saudiska linjen att bränsle konfiskeras av houthierna för att användas i deras krigsinsats. ”En mer hållbar lösning behövs som kommer att uppmuntra fler bränslefartyg att komma till Hodeidah och ta itu med Houthi-prismanipulation, lageruppbyggnad och vinstjakt på den svarta marknaden för bränslepriser”, sa utrikesdepartementets talesman.
Men FN-siffror tyder på att begreppet Houthi-interferens till stor del är en röd sill. Bränsleimporten genom hamnen i Hodeidah från januari till oktober 2021 minskade med 70 procent jämfört med samma period 2020, enligt en uppdatering från World Food Program i november. Bränsleimport som Saudiarabien tillåter per månad är i genomsnitt 45 000 ton, mindre än en tiondel av landets behov före konflikten, vilket Världsbanken har uppskattat till 544 000 ton.
Samtidigt ser Bidens insisterande på att nå en bredare lösning på konflikten istället för att först ta itu med bränslebristen alltmer ut som ett fikonlöv för hans administrations stöd till Saudiarabien och dess allierade. Kort efter att han utnämndes sa Lenderking att ett avslutande av blockaden inte skulle fungera om det gjordes på egen hand, utan bara som en del av en bredare vapenvila följt av förhandlingar mellan de stridande parterna, en mycket mer komplicerad och svår uppgift. ”Faktum är att så länge kriget fortsätter kommer den humanitära krisen att fortsätta att förvärras”, sa Lenderking till en underkommitté för utrikesrelationer i senaten i april förra året. ”Det finns inga snabba lösningar. Endast genom ett varaktigt slut på konflikten kan vi börja vända denna kris.”
Progressiver i kongressen tryckte på för ett annat tillvägagångssätt. Rep Ro Khanna, tillsammans med 78 andra ledamöter i kammaren, uppmanade Biden att avsluta blockaden ”oberoende av förhandlingar”, och senator Elizabeth Warren krävde att ”Saudiarabien omedelbart och villkorslöst stoppar användningen av blockadtaktiker.” Khanna beskrev Bidens löfte att avsluta USA:s stöd till kriget i Jemen som historiskt men sa ”jobbet är inte gjort”, och noterade fortsatt USA:s stöd till Saudiarabien. ”Att avsluta detta stöd är nyckeln till att både få ett slut på USA:s delaktighet i kriget och att använda den bästa hävstången vi har för att pressa saudierna att häva blockaden mot Jemen som driver otaliga jemeniter närmare svält”, sa Khanna till The Intercept i höstas.
Sedan december har den saudiskledda koalitionen eskalerat flygattackerna mot Jemens huvudstad efter en lång uppehåll, riktat mot bostadsområden och Sanaas internationella flygplats, som är under Houthi-kontroll, och förstört mekanikerbutiker och viktiga broar; en annan koalitionsangrepp landade nära en interneringsanläggning för krigsfångar, som Saudiarabien senare felidentifierade som en drönartillverkningsanläggning. Koalitionstrejker drabbade flygplatsens tullavdelning, en hangar från Yemen Airways, en karantänbyggnad för Covid-19 och ett utbildningsinstitut för flyg. Den 18 januari träffade två saudiska attacker hus norr om Sanaa, där 14 dödades och åtta skadades, varav nästan hälften var kvinnor och barn. Attacken kom som en uppenbar vedergällning för Houthi-attacker på UAE:s oljeanläggningar och flygplatser i Abu Dhabi och Dubai.
Natten till den 21 januari i Saada-provinsen slog koalitionens luftangrepp till ett häktningsfängelse med över 1 000 personer, inklusive afrikanska migranter, och dödade 91 och skadade 236. FN och andra hjälpgrupper fördömde attacken och efterlyste en utredning. Den saudiska koalitionens talesperson sa att anläggningen inte fanns med på listan utan mål, och anklagade houthierna för att de underlåtit att meddela hjälpgrupper som samordnar platserna för sådana platser. Koalitionen har dock riktat in sig på ett antal interneringsanläggningar trots att de finns på listan utan mål. Blinken, samtidigt som han noterade att strejken var ”av stor oro för USA”, slutade för att direkt fördöma den, och verkade likställa den med en ”houthiattack på civila i Abu Dhabi som också resulterade i flera offer.”
Sedan mars 2015 har den saudiska koalitionen riktat in sig på interneringsanläggningar över hela Jemen, dödat 417 fångar och skadat 484, enligt Legal Center for Rights and Development, en Sanaa-baserad rättighetsgrupp som dokumenterar koalitionens offer och har identifierat vapenfragment från USA och brittiska vapentillverkare. Bland de döda fångarna fanns 144 Saudi-allierade krigsfångar, av vilka de flesta hade försvarat Saudiarabiens gränsområden mot Jemen, enligt LCRD-data som delas med The Intercept. Internationella Röda Korskommittén noterade att den hade besökt ett av fängelserna innan det blev mål i en flygattack 2019, vilket betyder att koalitionen redan var medveten om anläggningens koordinater och borde ha undvikit att träffa den.
Koalitionen hävdade att flygplatsen och Hodeidahs hamn lanserar ramper för missil- och drönarattacker mot kungariket. Koalitionens talesperson Turki al-Maliki motiverade bombningen av Sanaas flygplats och sa att houthierna har missbrukat sin speciella status enligt internationell humanitär rätt som civil infrastruktur och att strejkerna var lagliga. Jemens luftfartsmyndighet fördömde dock koalitionens anklagelse som falsk och sa att Saudiarabien försökte hindra biståndsorganens verksamhet, som är de enda enheterna som använder flygplatsen. Efter fredssamtalens kollaps i augusti 2016 förbjöd koalitionen kommersiella flyg att använda flygplatsen. I november 2017 bombade koalitionen flygplatsens navigationssystem.
När det gäller hamnen i Hodeidah, genom vilken den stora majoriteten av Jemens import kommer in i landet, sa koalitionen att den användes för att lagra och montera ”iranska” ballistiska missiler. I januari höll al-Maliki en presskonferens där han visade vad han hävdade var ”exklusiva” bilder av påstådda missiler inuti en hangar i hamnen. Det fanns inget ljud och al-Maliki sa att han inte kunde avslöja den exakta platsen där videon hade spelats in. Det avslöjades senare att filmen var från en amerikansk film från 2009 och att platsen som al-Maliki vägrade att avslöja verkade vara i Irak.
Skandalen gick viralt över sociala medier och al-Maliki erkände senare felet och sa att klippet hade ”överlämnats till oss av misstag av några av [våra] källor.” Han kallade det ett ”marginellt misstag” och sa att det inte förnekade det faktum att hamnen och andra civila områden användes av houthierna för militära ändamål. Vid ett fältbesök noterade FN-teamet med ansvar för att övervaka Hodeidahs hamnar att de är ”en avgörande livlina för miljontals jemenitiska människor.”
Bränslebristen nådde under tiden en skrämmande nivå i vinter när koalitionen ytterligare skärpte sin blockad. Långa rader av bilar har stått i kö vid officiella bensinstationer över norra Jemen, och den 1 mars visade drönarfilmer en rad mer än 2,2 mil långa bilar vid YPC-stationen i Sanaa. Varje fordon tillåts endast fem gallon till en kostnad av $4 per gallon på en av två YPC-drivna stationer, och kan bara tanka var fjärde dag tills stationerna tar slut. De andra stationerna, som får sitt bränsle söderifrån, tar ut $7 per gallon. Svarta marknadens bränsle, som i stort sett hade försvunnit under de senaste månaderna, är tillbaka och säljs för $13 per gallon. Priset på matlagningsgas på svarta marknaden, som de flesta taxichaufförer använder, har också hoppat från 4 till 8 dollar per gallon sedan januari, men det har inte funnits någon att köpa under de senaste sex månaderna, vilket tvingar förarna att förlita sig på bränsle på den svarta marknaden. Från och med den 3 mars nådde kostnaden för busspriser sin högsta nivå sedan kriget startade, vilket återspeglar de stigande kostnaderna för matlagningsgas.
Drönarbilder visar en rad bilar som är mer än två mil långa som väntar på att pumpa gas vid YPC-huvudstationen i Sanaa, Jemen, den 1 mars 2022. Fortfarande: Med tillstånd av Yemen Petroleum Company
YPC distribuerar hushållsgas för 2 dollar per gallon, ungefär en dollar mer än det kostade i slutet av förra året. Den 1 mars utfärdade UNVIM ett godkännandecertifikat till ett fartyg som heter Caesar, med 32 000 ton bränsle, för att lägga till i hamnen i Hodeidah. Men som i så många andra fall har den Saudi-ledda koalitionen stoppat och hållit Caesar i Adenbukten, vilket framgår av MarineTraffic, en onlinespårningstjänst. Klareringscertifikatet som UNVIM utfärdade den 1 mars beräknade att Caesar skulle anlända till sin destination den 2 mars. Jemeniter väntar fortfarande.
Biden-administrationen har varit ivriga att fördöma Houthi-attacker mot Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, som är en hämnd för blockaden och ofta inte leder till några offer. När Biden tillfrågades i januari om han skulle överväga en begäran från Förenade Arabemiraten om att USA omdesignade houthierna som en terrorgrupp, sa han att flytten var ”under övervägande.”
Den 24 januari avfyrade houthierna två missiler mot flygbasen Al Dhafra i Abu Dhabi, där omkring 2 000 amerikanska soldater och civila är stationerade. Den amerikanska militären slog tillbaka attackerna med ett missilförsvarssystem och det fanns inga offer. Som svar meddelade USA:s försvarsminister Lloyd Austin att han skulle skicka USS Cole för att ”genomföra en gemensam patrull med Förenade Arabemiratens flotta och ett anlöp till Abu Dhabi” och sätta in stridsflygplan ”för att hjälpa Förenade Arabemiraten mot det nuvarande hotet och som en tydlig signal om att USA står med Förenade Arabemiraten som en långvarig strategisk partner.”
Biden hade noterat att ett slut på kriget i Jemen skulle kräva att ”de två parter skulle vara inblandade för att göra det. Och det kommer att bli väldigt svårt.” Brett McGurk, Bidens poängperson om Mellanöstern, gick längre i ett evenemang den 27 januari som arrangerades av Carnegie Endowment: ”Det krävs två för att komma till en vapenvila och avsluta kriget. Och just nu ligger ansvaret på houthierna.”
Randa, en jemenitisk bebis som lider av allvarlig undernäring, hålls av sin far i ett läger för fördrivna människor som flytt strider mellan Houthi-rebeller och den saudiskstödda regeringen i Abs-distriktet i nordvästra Hajjah-provinsen, Jemen, den 21 december. 2021. Foto: Essa Ahmed/AFP via Getty Images
BRUCE RIEDEL, en senior stipendiat vid Brookings Institution, kallade den saudiska blockaden av Jemen för den mest ”offensiva handling” som saudierna ägnar sig åt.
”Blockeringen är en krigshandling mot det jemenitiska folket och är direkt ansvarig för den massiva humanitära katastrofen i Jemen, särskilt undernäringen av barn”, säger Riedel, som tjänstgjorde som CIA-analytiker och rådgivare i Mellanösternfrågor till fyra amerikanska presidenter. fram till sin pensionering 2006. Biden har ”brutit sitt löfte att göra fred i Jemen till en högsta prioritet”, sa han och tillade att blockaden ”bör utredas som ett krigsbrott.”
”Saudierna har fastnat i ett dyrt träsk,” sa Riedel till The Intercept. ”Kongressen måste gå in och skära av all militär hjälp till Riyadh.”
Tills det händer kommer fler jemeniter att drivas närmare svält. Akut undernäring har ökat med 284 procent bland barn och med 374 procent bland gravida kvinnor sedan oktober 2020, enligt FN:s siffror.
Förra månaden var Beasley från World Food Programme tillbaka i Jemen och noterade att ”det är värre än någon kan föreställa sig.”
”Jemen har gått runt sedan 2018 när vi var tvungna att kämpa oss tillbaka från hungersnödens rand, men risken i dag är mer verklig än någonsin”, sa han i slutet av ett tvådagars besök i Sanaa, Aden, och Amrans guvernement. ”Och precis när du tror att det inte kan bli värre, vaknar världen upp till en konflikt i Ukraina som sannolikt kommer att orsaka ekonomisk försämring runt om i världen, särskilt för länder som Jemen, beroende av veteimport från Ukraina och Ryssland. Priserna kommer att gå upp, vilket förvärrar en redan fruktansvärd situation.”
Fakiha Naji, Dawlats mamma, säger att förlusten av försörjning och stigande matpriser ”stryper” hennes dotter och resten av familjen. De livnär sig på yoghurt och bönor och skippar vanligtvis middagen. När det inte finns någon mat, sa hon, ”vi kan inte göra annat än att vänta.”
Skribent: Shuaib Almosawa från The Intercept